A KULCS TE VAGY

Ismerd meg, hogyan válhatsz tudatossá a digitális világban,
hogy biztonságban tudhasd adataidat, pénzedet!

 

Biztonságos jelszóhasználat

Milyen a biztonságos jelszó?

Ha nem lehet kitalálni és nehéz feltörni.

Ennek érdekében:

  • Erősítsd jelszavadat számok, kis- és nagybetűk, speciális karakterek használatával!
  • Kerüld az egyetlen, szótári szóból álló jelszót, használj inkább jelmondatot!
    A jelszót ne lehessen a személyedhez kötni!
  • Használj minél hosszabb, legalább 12 karakter hosszúságú jelszót, lehetőleg alkalmazd több kifejezés együttesét!
  • Minden fiókodhoz egyedi, máshol nem használt, biztonságos jelszót használj!
  • Amennyiben úgy érzed, hogy a fentiek alapján alkotott jelszót nem tudod megjegyezni, inkább válassz hosszú és könnyebben megjegyezhető jelszót (minimum 20 karakter), mint rövidebbet és összetettet!
  • Használj jelszókezelő alkalmazást és jelszógenerátort!
Mit tegyél, hogy megelőzd a bajt?
  • Ha lehet, minden felületen eltérő jelszót használj! (Ahogy a zárakhoz is külön kulcsokat használsz…)
  • Használj biometrikus azonosítást!
  • Használj kétlépcsős hitelesítést!
  • Használj egyedi és erős jelszavakat!
  • Ne oszd meg senkivel a jelszavadat!
  • Ne írd fel a jelszavaidat könnyen megtalálható helyre!
Mit tegyél, ha megtörtént a baj?
  • Cserélj jelszót,
  • állíts be kétlépcsős hitelesítést, ahol csak lehet
  • és léptess ki minden belépett eszközt!

Körültekintő eszközhasználat

Miért fontos lezárni a számítógépet?
Hogy ne férjen hozzá bárki, akár véletlenül (háziállat, gyerek…), akár szándékosan az adatokhoz, felhasználói fiókokhoz.
Mit tegyél, hogy megelőzd a bajt?
Ne hagyd felügyelet nélkül eszközeidet!
Mit tegyél, ha megtörtént a baj?
Ellenőrizd online fiókjaidat, levelezésedet, bankszámládat (netbankod), hogy nem történt-e valami váratlan!

Vishing / hamis banki hívás

Mi az hogy hamis banki hívás?

Fontos tudni: a kijelzett hívószám (akárcsak a borítékra ráírt feladó) eltérhet a ténylegestől. Vagyis attól, hogy a bank telefonszámát jelzi ki a telefon, még nem biztos, hogy tényleg onnan hívnak.
A vishing (az angol „voice” és „phishing”, vagyis hang és adathalászat szavak kombinációja) olyan telefonos csalás, amelynél a támadó megpróbálja személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására, vagy pénz átutalására rávenni az áldozatokat, akik általában banki ügyfelek. Tipikus formája a vishingnek, amikor a csaló az adathalász hívás során megpróbálja elhitetni a felhasználóval, hogy ténylegesen egy banki alkalmazottal beszél, és egy pénzügyi tranzakció során fellépett hiba vagy csalásgyanú miatt telefonál.

Mit tegyél, hogy megelőzd a bajt?
  • Kezeld óvatosan, fenntartással a kéretlen telefonhívásokat!
  • Minél sürgetőbb a hívás és az üzenet, annál gyanúsabb! Lassíts és gondold át alaposan, hogy mit is kérnek valójában!
  • Gyanús telefonhívás esetén ne add meg személyes adataidat és szakítsd meg a beszélgetést!
  • Soha ne add meg a betéti vagy hitelkártyád PIN-kódját, CVV kódját, vagy az online banki jelszavad! A bankok sosem kérik el ezeket az információkat.
  • Soha ne telepíts mások kérésére olyan programot számítógépedre vagy telefonodra, amit nem ismersz!
  • Soha ne utalj pénzt telefonon érkező kérésre! Egy bank sosem kér ilyet.
Mit tegyél, ha megtörtént a baj?
  • Ne használd az ellenőrzéshez a hívó által megadott telefonszámot! A szám hamis lehet, vagy kifejezetten a csaláshoz is létrehozhatták.
  • Ha – vélhetően – csalási szándékú hívás ért, jelentsd a bankodnak!
A gombra kattintva átirányítunk a KiberPajzs program weboldalára.
Ismerd meg az összes csalástípust!

A MÉDIAUNIÓ BEMUTATJA:

A KULCS TE VAGY! KAMPÁNY

Miről szól az idei kampány?

Feltört bankszámla? Adatlopás? Online átverés? Ezek csak másokkal történhetnek meg. Vagy mégsem? Két csoportja van azoknak, akik még nem voltak áldozatai mindennapjaink online visszaéléseinek. Az egyik a tudatos és következetes felhasználók, a másik pedig a szerencsések. Az utóbbiak vannak többségben – és veszélyben.

A Médiaunió fennállásának 15. évében, 14. társadalmi célú kampányával a kibertér veszélyeire igyekszik felhívni a figyelmet. A 2023 májusában startoló és egészen 2024 első negyedévéig tartó kampány a pénzügyi és az adatvédelmi veszélyekre fókuszál. Célja, hogy sikeresen hívja fel a figyelmet a terület veszélyeire, tudatosítsa, hogy gyakorlatilag mindenki érintett, valamint hogy edukálja a lakosságot a veszélyhelyzetek felismerésére, a helyes lépésekre.